16 uvurderlige tips til webdesignere

Tips til deg som vil spare penger

1) Velg ut fra ytelse og pris:

En nettside må ha et webhotell for å fungere. Dette kalles også hosting på engelsk. Nettsiden din kan sies å bo på internett, ved hjelp av en server. Denne serveren er plassert et annet sted. Et webhotell koster gjerne litt i måneden. Du velger selv hvilken leverandør du ønsker, ut fra priser fra rundt 100,- til over 1000 kr i måneden.

Hvordan velge riktig? Prisen og ytelsen kommer an på hvor mange som deler samme server. Hvis du benytter en dårlig server kan du oppleve at nettsiden din blir treg. Du kan også oppleve en del nedetid og andre problemer. Det er derfor en stor fordel om du blir tildelt en server alene.

Du vil da få nytte av å ha alle ressursene selv. Dette kan bli en dyrere løsning for deg, men kan være verdt det. Enkelte leverandører av webdesign tilbyr både webhosting og en nettside, til en fast månedlig pris.

2) Betal ikke mer enn nødvendig for et domene

Dersom nettsiden din holder til i et webhotell, er domenet nettsidens adresse. Dette betyr at du må søke på adressen for å komme til riktig nettside, som eksempelvis www.dagbladet.no. Prisen for et domene bør ikke være mer enn 500,- per år. Du bør først og fremst velge et .no domene. Dersom dette ikke er ledig kan du velge et .info, .net eller .org.

Du kan også velge en rekke andre alternativer om dette passer bedre for deg. Du kan registrere et .tech, .tv eller .shop. Du finner et passende domene hos en domeneregistrator.

3) WordPress er et utmerket valg

Minst 1/3 av nettsiden i verden har blitt laget ved bruk av WordPress. Kjente nettsider som eBay, Spotify og Mercedes-Benz benytter seg av WordPress. Dette er en utmerket løsning til deg som ønsker en brukervennlig løsning. Det er også enkelt å overlate en eldre WordPress nettside til en ny webdesigner om dette er nødvendig.

4) 50% passerer ikke den grunnleggende testen hos Google

Det å bli rangert høyt i Google sine søkemotorer er viktig for nettsiden din. For at dette skal fungere godt, er det viktig at nettsiden din er responsiv. Dette betyr at nettsiden din må være mobilvennlig.

Opptil 50% av dagens nettsider er ikke mobilvennlige. Nesten halvparten av trafikken på internett foregår ved bruk av mobilen. De fleste bruker også en stor skjerm når det skal surfes på internett. For at nettsiden skal fungere bør den virke godt på alle plattformer. I tillegg bør den tilpasse seg de ulike skjermbildene.

Hvis ikke nettstedet fungerer vil besøkende forlate nettsiden, før de har fått med seg budskapet.

Her kan du teste om nettsiden din er mobilvennlig hos Google: https://search.google.com/test/mobile-friendly

5) Sett deg inn i SEO for best markedsføringsresultat

Ved bruk av SEO optimaliserer du nettsiden for de ulike søkemotorene. Dette betyr blant annet at rangeringen av nettsiden blir bedre hos Google. SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization.
En nettside med god SEO rangeres høyest i søkemotoren, slik at du kan klikke deg inn på den.

Nettsiden din bør være rangert på den første siden hos Google. Hvis ikke den er der, vil det ikke være mange som trykker seg inn på nettsiden din. Mange investerer derfor mangfoldige tusen i SEO optimalisering, med gode resultater. Derimot er det ikke nødvendig å investere mye i SEO, for å oppnå tilfredsstillende resultater.

6) Farger kan påvirke psyken

Nettsidens design utgjør hele 94% av førsteinntrykket. Bruken av farger er også viktig i forhold til det du ønsker å oppnå. Bruk av rødt forbindes med energi, kjærlighet og styrke. Om du bruker grønt symboliseres det naturlighet, kvalitet og friskhet. Derimot er blå en farge som gir inntrykk av lojalitet, fred og tillit.

En bevisst bruk av farger vil føre til at oppnår effekt. Seriøse bedrifter som forsikringsselskaper og banker, bruker blått i sine markedsføringskampanjer. Dette tilser at de ønsker å fremme tillit i sine kampanjer.

7) Ikke undervurder struktur

Ved å bruke en god struktur på nettsiden, vil innholdet bli presentert på en tilfredsstillende måte. Dette gjør at det blir enklere å lese informasjonen som står på nettsiden. Du bør derfor tenke gjennom, hvilken blanding av breddeseksjoner som brukes. Dersom du blander standardbredde- og fullbreddeseksjoner, skaper du variasjoner i nettsidens utforming.

Nettsiden bør være brukervennlig og oppfordre til engasjement. Innholdet på nettsiden bør være tilgjengelig og oversiktlig. Slik slipper brukerne av nettsiden å bruke lang tid på å finne den informasjonen som de er på jakt etter. En god sidestruktur vil fremme innholdet på en positiv måte.

8) Unngå dårlige bilder

Dagens nettsider har gjerne et stort utvalg av bilder på siden. Bilder bidrar til å gjøre nettstedet ditt organisk. I tillegg bidrar bilder til at nettstedet blir presentert på en god måte. Derimot vil bilder i dårlig kvalitet virke motsatt. Du bør derfor ikke bruke dårlige mobilbilder på nettsiden din. Jobb for å kunne presentere en nettside med imponerende bilder i stedet.

Bildet som brukes i header, bør være i god kvalitet. Du bør passe på at bildet er tilpasset til bruk på nettsiden. Pass på at bildet har riktig oppløsning og størrelse. I motsatt fall kan nettsiden din oppleves som treg. Bildene bør være på maksimalt 3-400 kb, og ha en bredde som passer til nettsiden.

9) Bruk av mye tekst

Det er viktig å ha en innholdsrik tekst på nettsiden din. Google oppmuntrer til at en funksjonell nettside bør ha mye tekst. Om du allikevel velger å ha lite tekst, bør du samle denne på få sider. Det er ikke vits i å ha en nettside med mange undersider med lite innhold.

En moderne nettside har bare behov for en scrollbar side. På denne måten er innholdet oversiktlig og strukturert på bare en side. Dette er et utmerket design som passer en moderne nettside.

10) Spar både tid og penger

Hvis noe uforutsett skjer med nettsiden din, kan du miste alt som du har integrert på nettsiden. Skulle et uhell føre til at alt blir slettet på serveren din, må du kanskje ut med et stort rekonstruksjonsgebyr. Dette kan løses ved bruk av sikkerhetskopier. Du bør derfor passe på å at avtalen din hos webhotellet dekker dette.

Undersøke om webhotell-leverandøren dekker automatiske sikkerhetskopier. Ved bruk av en løsning med automatisk backup, vil du være sikker på at ikke noe går tapt.

11) Cyperangrep på nettsiden

Ved å velge et godt webhotell vil du unngå å bli hacket. Dyrere webhotell ivaretar gjerne sikkerheten bedre enn rimeligere webhotell. Derimot er det ikke noe grunn til bekymring, om ikke nettsiden din inneholder sensitiv informasjon.

Mange nettsider benytter et betalingssystem, intranett eller meldingssystem. Du bør da sørge for at det er tilstrekkelig med sikkerhetstiltak.
SSL-sertifikat er et sikkerhetstiltak som kan være aktuelt her.

12) Unngå dyre supporttjenester

Hvis du skal benytte deg av supporttjenester kan du komme opp i priser fra 500-1500,- i timen. Det kan derfor bli dyrt om du skulle ha behov for support. Det anbefales derfor at du benytter et publiseringsverktøy som tilbyr support inkludert i pakken. Det beste er om du klarer å holde driftskostnaden nede.

13) Call-To-Action knapper

Mange publiseringsløsninger tilbyr call-to-action knapper (CTA). Dette er knapper som kan plasseres strategisk på nettsiden. Slik blir det lettere å få leseren til å engasjere seg på nettsiden. Bruk gjerne en CTA på toppen eller bunnen på nettsiden. Dette kan være tilgang til et bestillingsskjema, kontaktskjema eller en «les mer» knapp.

Riktig bruk av CTA vil føre til at konverteringsraten til nettsiden øker. Dette vil tilsi at flere trykker seg inn på en av call-to-action knappene, som du har plassert på nettsiden. Du kan da glede deg over å oppnå et salg, en bestilling eller at noen tar kontakt med deg ved bruk av bestillingsskjemaet.

14) Betal for et år eller per måned

Det lønner seg å investere i en god nettsideløsning. En ferdig utviklet nettside koster gjerne fra 10 000,- til over 100 000 kroner. Du kan betale hele summen når nettsiden lanseres, eller du kan betale en fast månedspris. Du må sannsynligvis betale månedlige beløp for webhotell og domene uansett.

Det anbefales derfor at du finner en avtale som omfatter flest mulig web-tjenester i en pakke. På denne måten slipper du å forholde deg til flere leverandører på en gang. En fast månedlig sum bør ligge på rundt 1000,- til 3000 kroner per måned. Det svarer seg å sjekke priser før du inngår en avtale med en leverandør.

15) Unngå ekstra kostnader

Det er ganske enkelt å lære seg grunnleggende WordPress. Du bør derfor lære deg å drifte nettsiden din selv. Du bør vurdere en nettsideleverandør som tilbyr en god pris på innholdsstyring. Det eneste du trenger å gjøre da, er å oppdatere nettsiden med bilder og tekst.

Du vil ikke ha behov for en webdesigner. 
En webdesigner tar gjerne store summer for å bare oppdatere litt bilde og tekst.

16) Lærdom i tiden som har vært

I den siste tiden har utallige bedrifter lukket dørene. Dette på grunn av den pågående korona-pandemien. Derimot har mange bedrifter overlevd grunnet muligheten til å fortsette driften online. I denne perioden har det derfor blitt etablert utallige nettbutikker. Disse nettbutikkene har hatt en god vekstperiode.

Kunders brukeradferd har også endret seg i denne perioden. Stadig flere har brukt tid på netthandel i den siste tiden. Du kan derfor regne med at netthandel vil være populært i tiden fremover også. Totalt handler 8 av 10 forbrukere i nettbutikker. Derimot tilbyr bare 2 av 10 fysiske butikker sine kunder å handle på nett.

Hele 80% bruker tid på å undersøke produktet på nett, før det puttes i handlekurven. Det er derfor viktig at bedriften din kan tilby en nettbutikk. Om ikke vil bedriten din gå glipp av mange potensielle salg.

Enhver bedrift bør tilby sine kunder og samarbeidspartnere, en informativ hjemmeside. Dette øker troverdigheten ovenfor nye kunder. Slik blir det lettere å gjennomføre en digital markedsføring. Dette er gjerne en investering som raskt gir fortjeneste for bedriften.

TIL SIST:
Håper at dette var nyttig informasjon for deg og bedriften.

Ta gjerne kontakt om du har spørsmål.
Test gjerne ut vår PRISKALKULATOR!