Gratis frakt eller ikke i nettbutikken
Det er mange ting som avgjør om man bør tilby gratis frakt eller ikke, men det er vesentlig å vurdere dette ut fra et forretningsmessig perspektiv, og ikke bare ut fra et teknisk perspektiv. Da det er en enkel sak å sette opp gratis frakt som et alternativ i en nettbutikk. Undersøkelser har vist at kunder alltid oppfatter gratis frakt som en økonomisk fordel. Men du må alltid ta med i betraktning at dine kunder allikevel vil vurdere andre nettbutikker opp mot din nettbutikk, uavhengig av om du har en nettbutikk med gratis frakt eller ikke. For at dine kunder skal gjennomføre et kjøp, er det vesentlig at de ulike kjøpsbetingelsene er tydelig for dine kunder, dette er betingelser som frakt, betaling og ulike tilbud (Se DIBS e-handelsrapport). Om kunden under kjøpsprosessen skulle finne skjulte kostnader, vil dette bli oppfattet som negativt.

Sammenlign dine rutiner med dine konkurrenter
Om det i dagens marked er en praksis med gratis frakt ved nettsalg av de samme produktene som din nettbutikk selger, er det naturlig at du også følger de samme rutinene. Om du allikevel velger å tilby gratis frakt, selv om dine konkurrenter ikke gjør det, vil du muligens få en konkurransefordel.

Benytt gratis frakt i en kampanje
Gratis frakt kan selvsagt gi deg en stor fordel i kampanjer, der kunden tilbys gratis frakt om det handles for en viss sum. Du kan med stor fordel forsøke deg frem, for å finne de riktige resultatene av de ulike kampanjene. Deretter kan du vurdere ROI, og kan da sette opp ditt foretrukne måleverktøy, som eksempelvis (Google Analytics)

Gratis frakt kan tilbys ved kjøp over en viss sum
For å finne det riktige beløpet som skal gi gratis frakt, bør du forsøke deg frem for å finne ut hvilket beløp som gir den beste fordelen for nettbutikken. Målet med en slik kampanje er å øke handlekurvens gjennomsnittlige verdi. Om den gjennomsnittlige verdien på handlekurven er 400 kr, er det naturlig å gjerne tilby gratis frakt til kunder som handler eksempelvis 650 kr. Under slike kampanjer er det viktig at kunden tydelig kan se hvilke betingelser som må tilfredsstilles for at tilbudet skal være gjeldende. Slike betingelser kan gjerne utføres ved å vise til en grafisk nedtelling, der det opplyses om at «om du handler for X kr mer, vil du kunne utnytte tilbudet om gratis frakt.

Your email address will not be published. Required fields are marked *