Tegn på at du trenger en ny nettside

Det første steget er tatt og du har endelig fått deg en nettside. Den er kanskje gammel og utdatert, og det er på tide å ta seg tid til å oppdatere siden slik at den er tilpasset 2019. Det er selvfølgelig mye som har skjedd på nett, og det å bare promotere sin egen nettside på nett er ikke det endelige målet. I dag bør din nettside være livlig og oppdateres ofte for at interessen skal kunne opprettholdes for å fremskaffe verdi og interesse. Nettsiden din skal representere deg og bedriften din. Den er også bindeleddet mellom det som du kan tilby og kundene dine.

Her har jeg gjort rede for noen typiske signaler på at nettsiden din er utdatert. I tilfelle du føler deg truffet på dette punktet – er det på tide å bygge en ny nettside eller oppdatere den gamle nettsiden slik at den passer bedre for din bedrift.

Din nettside inneholder ikke innhold som er relevant

Kort og godt – inneholder ikke nettsiden din noe som er relevant. Den presenterer riktignok kanskje en kort firmabeskrivelse, litt om deres tjenester og riktig kontaktinformasjon. Det er her viktig å gi litt ekstra av seg selv og ikke minst presentere firmaets ansatte til sine potensielle kunder på en riktig måte. Med en riktig presentasjon, litt mer farger og bedre design, og ikke minst riktig bruk av firmalogo, utforming av firmalogo og bilder blir siden din enda mer ettertraktet.

Nettsiden din bør ha en aktiv nyhetsside eller en blogg
For mange er blogg bare relatert til mennesker av den yngre garde, med innhold som ikke er seriøst og uten mening for folk flest. Men en blogg kan bety mye mer enn det du tror. Blant annet kan du i en blogg fortelle det som er viktig for bedriften din, samt legge til rette for en samtale. Det er i en slik setting viktig å ta del i samtalen, samt følge med på kommentarene som folk legger igjen. Content Marketing er populært om dagen, og det er her vesentlig å gi for å motta noe i retur.

Din nettside går tregt
Det finnes ikke noe som er mer irriterende enn en nettside som ikke oppdaterer slik at besøkende kommer inn på riktig side. Hele 40% vil kunne velge å forlate nettsiden din om den ikke fører videre innen bare tre sekunder.

Du er ikke i stand til å holde innholdet oppdatert selv
Din nettside er ikke oppdatert og du får ikke til å utføre endringer selv. Kanskje ble din nettside designet av en venn for lenge siden og innloggingsinformasjonen har gått i glemmeboken.

Din nettside er ikke å finne på Google
Om du forsøker å google bedriften og du finner den listet på topp 5, eller i verste fall ikke listet i det hele tatt. Da er det på tide å gjøre noe. Search Engine Optimization, SEO eller søkemotoroptimalisering tilsier en tilpasning av struktur og innhold på ditt nettsted slik at de ulike søkemotorene skal kunne foreta den høyeste rangeringen. Dette kan utføres på mange ulike måter, men krever at man etterfølger visse standarder og regler som virker best mulig. Her finnes ingen raske utveier for å lykkes innen nettside optimalisering. Google har dannet seg et system der nettsider som er optimalisert anses som juks. Blant annet gjelder dette nettsider som er designet bare for å få folk inn på siden uten at innholdet er godt nok tilrettelagt. Det vil derfor ikke være mulig å tilrettelegge en software som utfører dette for deg automatisk.

Ingen call-to-action på nettsiden
Hvordan skal du oppnå at de som tar en tur innom nettsiden din blir faktiske kunder? Det er nå at du må gjøre tiltak, som eksempelvis å be dem kontakte deg eller kjøpe noe fra din nettside. Dette betegnes som en call-to-action. Med en synlig knapp på din nettside eller et oversiktlig kontaktskjema, er dette enkelt. En call-to-action er blant annet å ha en knapp der det står at kunden kan kontakte deg for et uforpliktende møte. Det er i denne relasjonen vesentlig at bare en call-to-action foretas om gangen for å utføre dette systematisk.

Når din nettside ikke er tilpasset mobil
En mobilopplastning kan utføres på mange måter. Første og fremst kan disse metodene deles inn i to; mobil optimaliserte eller mobile nettsider. Dette er begge systemer som gjør at nettsiden kan leses på en mobil enhet. Samtidig operer disse systemene ulikt. Om din nettside benytter Flash, vil den ikke passe inn i en av disse, da den ikke fungerer på mobile nettsider. Nettsider som er mobilvennlige kan fint leses på mobile enheter, men vil ikke alltid inneha riktig utseende. Mobil optimaliserte nettsider er derimot mobilvennlige og er laget for at de skal ta seg godt ut på mobile enheter.

Sosiale medier kan ikke kobles mot din nettside
Nettsiden din er ikke koblet opp mot sosiale medier, og dine kunder har ingen mulighet til å dele din nettside på sosiale medier. Det å ha muligheten til å benytte sosiale medier som en markedsføringskanal er viktig, og en markedsføring som du burde benytte. Det er bedre å benytte venner og bekjente til markedsføring ved hjelp av sosiale medier, enn ukjente selgere som ringer per telefon.

Dine konkurrenter innehar bedre nettsider enn deg
Du blir vurdert ut fra din nettside av dine potensielle kunder. Om dine konkurrenter er i besittelse av bedre nettsider enn deg, som blant annet er raskere, bedre optimaliserte eller innehar et bedre innhold, er det lett for at dine kunder blir tiltrukket av konkurrentene dine enn av deg. Om du føler at dette ikke er riktig, bør du oppdatere og jobbe med nettsiden.

Totalt sette er dette tegn på at du må jobbe med en modernisering av nettsiden din. Det er viktig å ta tak i dette med en gang, slik at din bedrift henger med i tiden og kan tilby konkurransedyktige nettsider på lik linje med konkurrenter. Ta kontakt for en uforpliktende samtale, og vi vil raskt finne frem til hvordan vi kan bistå deg.

 

Your email address will not be published. Required fields are marked *