Følg disse ni tipsene om du ønsker å starte nettbutikk

Her følger 9 gode tips til hvordan å lykkes med oppretting av egen nettbutikk

– Du bør ikke starte en nettbutikk før du er sikker på at markedet er tilstede. Du bør også sjekke dine konkurrenter, og ikke minst om du kan ta noen av deres markedsandeler.

– Konverteringer din bør være i fokus hele tiden. Vedrørende nettbutikk så kan denne inndeles i tre deler: Før salg, under salg og ikke minst etter salg – som avgjør i hvor stor grad nettbutikken din er vellykket eller ikke. Dette er like viktige elementer som står i forhold til hverandre. Kunden må ledes til nettbutikken din, gjennomføre sine kjøp og i tillegg komme tilbake for å utføre flere kjøp. Om du klarer å lykkes med denne prosessen, vil også din nettbutikk lykkes.

Her følger 9 gode råd på hvordan du skal lykkes med din nettbutikk:

En god og konkret idé gir deg en solid start
Med en god plan for hva du ønsker å selge, hvem du ønsker å selge til og hvordan nettsiden din skal få kunder- har du kommet langt. Med gratis verktøy som Google Keyword Planner og Google Trends er det enkelt å følge med på hvor mange det er som er ute etter dine produkter eller tjenester på nett.

Du kommer langt med en gjennomtenkt og strukturert forretningsmodell.
Med en godt utarbeidet forretningsmodell kommer du langt. En forretningsmodell beskriver hvordan du skal få fortjeneste og kunder til nettbutikken.

Ofte er det en fordel at du venter med en forretningsplan til etter at du har sjekket om forretningsmodellen har fungert. Din forretningsplan systematiserer din idé og fungerer som et styringsdokument for det arbeidet som du skal utføre.

Finn passende nettadresse og firmanavn
Begynn gjerne med å lage en liste over samtlige ord som er relevant for bedriften din, kundene dine eller det som skal selges. Det er en fordel at du velger samme navn på nettbutikken din, som på selskapet ditt. Det fungerer best å benytte et navn som direkte kan relateres til det virksomheten utfører. Først og fremt sjekker du at ditt ønskede domenenavn er ledig hos en leverandør av domener. Deretter undersøker du om navnet er ledig i Brønnøysundregistrene. I Norge kommer du langt med et .no-domene. Du bør unngå bokstavene ø, æ og å, da disse bokstavene kan lage problemer i de ulike e-post programmene.

Skal du etablere et enkeltmannsforetak eller et AS?
Skal du starte nettbutikk kan du både etablere et enkeltmannsforetak (ENK) eller et aksjeselskap (AS). Om du skal etablere et aksjeselskap (AS), kreves det at du stiller med 30 000 kr i egenkapital. Siden du kan benytte startkapitalen selv, kan dette være en smart investering. Din aksjekapital kan benyttes til dine kostnader ved oppstart, som eksempelvis varelager og diverse innkjøp. Din startkapital kan også bestå av varelager eller datautstyr. Mens du derimot ved et enkeltmannsforetak må dekke all økonomisk risiko selv, og i tillegg mister både rettighetene til arbeidstrygd og sykepenger. Derfor bør enkeltmannsforetak benyttes kun om du ikke har høye ambisjoner for din nettbutikk.

Du kommer langt med et realistisk budsjett
Det er vanlig undervurdere dine kostnader og i tillegg overvurdere dine inntekter i begynnelsen. Derfor er det avgjørende at du ser over dine innkjøpspriser og danner deg en oversikt over hvilke utsalgspriser andre butikker benytter på de samme produktene. Forskjellen mellom innkjøpspris og utsalgspris tilsier bruttofortjenesten på hvert produkt. Normalt vil dine utgifter på markedsføring og annen form for synlighet bli høyere enn det du i utgangspunktet tror.

Benytt riktig design og språk i din nettbutikk
Det er viktig at du benytter riktige ord i din nettbutikk, i forhold til bruk av SEO og slik at dine kunder enkelt finner frem. Det er også vesentlig at du benytter gode produktbilder. I tillegg bør titler på produkter være tilpasset Google. Med presise og selgende produktomtaler er du godt på vei. Det bør også være lett for dine kunder å kontakte deg om dette skulle være nødvendig. Videre er det viktig at informasjonen som opplyser om frakt, levering, retur og kjøp er lett synlig på nettsiden. Det hjelper lite at du er innehaver av en flott nettbutikk, om du ikke har noen kunder. Det er derfor vesentlig at du benytter mye tid på å få trafikk til din nettbutikk.

Logistikk og pris på frakt er viktig
Frakt kan prises på flere ulike måter. Det kan tilbys gratis frakt ved å blant annet legge på fraktutgifter på produktpriser. Konsekvenser er at prisene på dine produkter vil virke dyrere enn hos dine konkurrenter.

Det er også vanlig å tilby gratis frakt om kunden kjøper vare over en viss sum. Denne teknikken kan blant annet føre til at kundene kjøper mer. Skal du benytte denne metoden for å selge mer, bør du inneha en god oversikt over dine gjennomsnittlige verdier på ordrer i din nettbutikk slik at grensen for gratis frakt kan tilpasses denne.

Benytt flere alternativer for frakt
En netthandel opplevelse er absolutt avhengig av at kunden blir fornøyd med leveringen av produktet. For å forbedre dette kan du la kunden selv velge hvilke metoder for frakt som skal benyttes. En populær fraktmetode er levering på døren. Både salg og konvertering vil da øke.

Du kan få stor nytte av å benytte Bring sine integrasjonsløsninger i din nettbutikk.
Der kan du gi dine kunder en god oversikt og priser over fraktalternativer som er basert på grunnlag av der pakken skal sendes.

Your email address will not be published. Required fields are marked *