Oppdater bedriftens nettside

Hjemmesiden er bedriftens viktigste verktøy når det gjelder markedsføring. Dette er derfor en markedsføringskanal som raskt kan bidra til å definere bedriften utad for aktuelle kunder.

Bedriften behøver ikke å være stor, for at du skal merke tilbakemeldingen fra potensielle kunder. Dersom hjemmesiden til bedriften er utdatert, vil inntrykket bli deretter. En utdatert hjemmeside vil som regel gi et bilde av at bedriften generelt ikke er oppdatert. Både kunder og ansatte vil være tjent med at bedriften har en oppdatert hjemmeside.

Om du ønsker inspirasjon til bedriftens nye hjemmeside, bør du lese videre.

Før nettsiden publiseres

1. Velg riktig domene og strategi

Domenevalget kan være avgjørende for at bedriftens hjemmeside skal bli synlig for dine kunder. Det er derfor viktig at du tidlig tenker strategisk, i forbindelse med valg av domene og navn på nettsiden. For at bedriftens navn og merkevarebygging skal fungere optimalt, bør du videreføre bedriftens navn i domenet.

Du bør ta hensyn til om du skal markedsføre bedriften internasjonalt. Det er også en fordel om du planlegger nettsiden i et lengre tidsperspektiv, spesielt i forhold til vekst og nye bedriftsområder.  Det var tidligere vanlig å benytte et .com domene. I dag velger stadig flere bedriftseiere å bruke et .no domene, med stor vekt på drift og markedsføring i Norge.

2. Kartlegg bedriftens behov

Før du begynner arbeidet med bedriftshjemmesiden, bør du kartlegge hvilke behov du har, for at markedsføringen skal bli vellykket. I noen tilfeller er det nok med en statisk hjemmeside, slik at kundene dine kan finne frem til kontaktinformasjonen din.  I andre tilfeller brukes nettsiden som en side der kundene kan lese om bedriftens tjenester.

Mange velger å bruke en nettside for å kunne generere flere kunder eller leads, som det også kalles. Stadig flere velger også en nettside som tilbyr både nettbutikk og blogg. Dette er faktorer som er viktige å tenke på når du skal bestemme deg for hvilken type hjemmeside, som passer best for bedriften din.

Du får nettsider ved bruk av både Magento og WordPress. Dette er to av de mest brukte plattformene i det norske markedet i dag.

3. Tilpass etter kundens preferanser

De fleste personer som besøker en nettside har sine egen preferanser når det gjelder nettsidens innhold. Kundene dine forventer gjerne å finne informasjon om bedriften og kontaktinformasjon, som et minimumskrav. Dersom du tilbyr tjenester, bør det være mulig å kjøpe eller bestille en tjeneste på bedriftens nettside.

Det er også en fordel om du presenterer noen bilder på hjemmesiden, slik at potensielle kunder kan se eksempler på det du tilbyr. Det kan presenteres titler, fagbrev eller autorisasjoner som er nødvendig for at arbeidet skal bli utført tilfredsstillende. Mange setter også pris på en presentasjon av de ansatte.

4. Mobilvennlig nettside

Stadig flere nettsider tilbyr en mobilversjon til de som velger å bruke mobilen i stedet for PC. En mobilversjon av bedriftens nettside, vil fremme brukervennligheten. En mobilversjon er også en utmerket løsning om du benytter deg av Google Analytics. Antall nettsidebesøk som har blitt utført ved bruk av mobil, vil da bli medregnet i statistikken.

Ved å utvikle en mobilvennlig nettside, vil du imøtekomme de av kundene dine som foretrekker mobilbruk. Dette er et behov som stadig øker, og som gjør det enklere for kundene dine å benytte tjenestene dine på nett. Hjemmesiden bør derfor fungere optimalt på både mobil og PC, spesielt om du tilbyr B2B og nettbutikk.

5. Fremhev bedriftens identitet

Bedrifters identitet bør være i fokus allerede fra oppstarten. Denne identiteten bør skinne gjennom i bedriftslokalene, på hjemmesiden og ellers der den skal synliggjøres. Først og fremst er det viktig å se til at bedriftskulturen gjenspeiles i det som presenteres på nettstedet. Her er det viktig å fokusere på målgruppe, kommunikasjonskanaler og omstillingsevne.

6. Fokuser på merkevarebygging

De aller fleste bedrifter vil komme godt ut av å fokusere på merkevarebygging. I den forbindelse er det en fordel at du fremhever identiteten til bedriften på en profesjonell måte. Dette ved blant annet bruk av logo på sentrale deler av hjemmesiden, slik at den er lett synlig. Logoen bør også benyttes i annonser og andre steder, der potensielle kunder kan se den.

7. Brukervennlig hjemmeside

Før nettsiden lanseres bør du ha testet at nettsiden er brukervennlig for dine potensielle kunder. Kontaktinformasjonsskjemaet bør videreformidle meldinger på en god nok måte, slik at du er sikker på at du vil motta dine henvendelser. Nettbutikkløsningen må også fungere, for at kjøpsprosessen skal fungere optimalt for kunder.

8. Beskytt mot virus og hacking

De fleste nettsider er som regel truet med å bli rammet av virus og hackere. For å ivareta nettsikkerheten til både deg og nettsidens besøkende, er det derfor viktig at personlig informasjon og passord ivaretas. Nettsiden din bør derfor inneha en SSL-sertifisering, for at du skal være sikker på å sikre eventuelle sikkerhetshull.

9. Riktig indeksering

For at nettstedet skal bli riktig indeksert, er det viktig at du holder et øye med filer som robots.txt og sitemap. Skulle en av disse filene mangle, kan nettsidens indeksering bli ufullstendig. I tillegg kan nettsiden indeksere sider som i utgangspunktet ikke skal indekseres, som eksempelvis medlemsinformasjon.

10. Bruk sporingsverktøy

Ved å implementere sporingsverktøy som Google Search Console og Google Analytics, vil du få tilgang til mer informasjon om de som besøker nettsiden din. Dette er et godt verktøy for deg som ønsker å tilpasse nettsiden etter brukernes premisser. Du vil enkelt få tilgang til informasjon som kjønn, alder, interesser og hvilke søkeord som brukes mest.

Etter at nettsiden er publisert

1. Bruk tid på innhold

Det er viktig at nettsiden presenterer et innhold som er verdt å lese. Dette er vesentlig for organisk synlighet, annonsekampanjer og konverteringer. Mange velger derfor å benytte seg av en søkeordsanalyse, for å være sikker på at det benyttes ord som benyttes av ønsket målgruppe. Dette vil bidra til at bedriften kan utkonkurrere andre bedrifter.

2. Call-to-Actions

For at hjemmesiden skal fenge målgruppen bør du benytte konkrete Call-to-Action. I stedet for å bare være informativ, bør du satse på å oppfordre målgruppen din til å kjøpe dine tjenester eller produkter. På denne måten vil du øke både leads og konverteringsgrad, som eksempelvis interesse for nyhetsbrev og deltakelse i rabattordninger.

3. Oppdater blogginnhold

Mange bedrifter velger å tilby en blogg i forbindelse med nettsiden. Dette er et tiltak som kan bidra til at du med en gang skiller deg ut i forhold til dine konkurrenter. Her kan du skrive om det meste som er viktig for bedriften din. En bedriftsblogg bidrar til at du lettere kan kommunisere med dine kunder. Den kan også benyttes i sammenheng med sosiale kanaler.

4. Bruk bilder

For at hjemmesiden skal fremstå som profesjonell, er det viktig at du bruker bilder på en fornuftig måte. I forbindelse med bildebruk er det også viktig at du har tillatelse til å bruke bilder som eventuelt tilhører en tredjepart. Derfor velger mange bedrifter å leie inn en profesjonell fotograf, som kan ta bilder av både drift og produkter.

5. Bruk tid på SEO

Bruk av søkeoptimalisering vil bidra til at nettstedet ditt blir mer synlig i den organiske resultatlisten til søkemotorene. SEO krever gjerne mye tid, men vil svare seg når de gjelder å få trafikk inn til bedriftens hjemmeside i et større tidsperspektiv.