10 spørsmål å stille ditt webdesignbyrå før du velger

Webdesignbyrå
danielaaserud_webaas

Skrevet av Webaas

11. august 2023

1. Hvordan vil du maksimere nettstedets avkastning? Hvordan vil det drive mer virksomhet?
Nettstedet ditt bør være mer enn bare et «vakkert design».

For å forbedre bunnlinjen din, må nettstedet ditt bygges strategisk.

Webdesignbyrået ditt skal kunne tydelig forklare hvordan de har tenkt å maksimere avkastningen som nettstedet genererer.

2. Har vi en direkte kommunikasjonslinje til den som utfører arbeidet?
Mange webdesignbyråer gir deg ikke direkte tilgang til personen som faktisk implementerer arbeidet.

Dette er problematisk av 4 grunner:

1. Det forårsaker feilkommunikasjon. Hvis du forteller prosjektlederen noe på Zoom, kan de ved et uhell fortelle webdesigneren noe litt annet (eller de glemmer å nevne noe helt).

2. Det forårsaker forsinkelser. Siden du ikke er i direkte kontakt med den faktiske designeren, vil det være mye ekstra frem og tilbake kommunikasjon. Dette utvider tidslinjen og forårsaker unødvendig hodepine.

3. Det øker kostnadene. Når du har en mellommann som videresender informasjon frem og tilbake, betaler du ekstra for en annen persons tid.

4. Det er en god sjanse for at byrået ditt outsourcer arbeidet til et annet byrå. Hvis de nekter å gi en direkte kommunikasjonslinje, betyr det vanligvis at personen som implementerer arbeidet ikke engang er en del av deres byrå. Men i noen tilfeller kan det også bety at personen som utfører arbeidet har dårlige kommunikasjonsevner, og de vil holde det hemmelig.

3. Hvor mange runder med revisjoner gir dere før lansering?
Svaret skal være «ubegrenset».

Tenk deg dette:

Du er ikke helt fornøyd med byråets arbeid, og du vil gjerne gjøre noen endringer.

Men så sier byrået ditt «du har allerede gjort maksimalt antall revisjoner, så du må betale ekstra».

Høres det rettferdig ut for deg? Selvsagt ikke! Du ansatte dem for å gjøre nettstedet ditt perfekt, så hvorfor skal du betale ekstra hvis de ikke klarte å oppfylle forventningene dine?

Sørg for at byrået ditt gir ubegrensede revisjoner… Hvis ikke kan du ende opp med å betale mye mer enn du forventet!

4. Hvilken webutviklingsplattform bruker du?
Vi anbefaler å bruke WordPress, det er to hovedgrunner til dette:

1. Det er den mest fleksible plattformen på markedet, slik at du kan oppnå et hvilket som helst design eller funksjonalitet du trenger. Selv om kravene dine er superenkle akkurat nå, anbefaler vi at du bruker WordPress i tilfelle du noen gang trenger å legge til noe mer komplekst i fremtiden.

2. Det er den desidert mest populære plattformen, og det er det de aller fleste fagfolk bruker. Så hvis du noen gang trenger å bytte byrå når du er halvveis gjennom et prosjekt eller når som helst i fremtiden, ville det være mye lettere å gjøre det på WordPress sammenlignet med andre plattformer.

5. Tilbyr dere hosting- og vedlikeholdsplaner?
WordPress-nettsteder har to typer løpende avgifter: hostingavgifter og vedlikeholdsavgifter.

Hosting er det som gjør at nettstedet ditt kan være tilgjengelig for alle på internett, og vedlikehold er det som gjør at nettstedet ditt kan kjøre jevnt og fritt for feil, hacker osv.

Det er best (men ikke kritisk) å få nettstedet ditt vedlikeholdt av det samme byrået som opprinnelig designet og utviklet det.

Dette er fordi de allerede er klar over alle de spesifikke nyansene for nettstedet ditt, som kan bli oversett av andre byråer.

Hvis du vil lære mer om vedlikeholdsplaner, sjekk ut 7 grunner til at du trenger en WordPress-vedlikeholdsplan.

Det er også best om det samme byrået også hoster nettstedet ditt. Dette er fordi det er enklere og raskere for byrået å gjøre oppdateringer og feilsøke eventuelle problemer når nettstedet er på deres egne servere.

6. Har vi fullt eierskap over nettstedet vårt og muligheten til enkelt å gjøre endringer selv?
For mange byråer legger «håndjern» på sine kunder med uetiske løpende kostnader knyttet til hosting/vedlikeholdsavgifter.

I disse tilfellene, hvis du ikke er fornøyd med deres pågående tjeneste, vil du ikke kunne forlate dem og ta nettstedet ditt med deg… fordi nettstedet er deres.

Nettstedet bør være ditt og kunne overføres til en annen hosting-/ vedlikeholdsleverandør når som helst.

Sørg også for at nettstedet er relativt enkelt å redigere selv (ellers vil du ende opp med å bruke for mye på pågående redigeringer).

Du bør enkelt kunne legge til blogginnlegg, redigere tekst, bytte ut bilder, osv, på egen hånd, uavhengig av hvor «teknisk» du er. Du trenger bare en profesjonell for omfattende redesign, kompleks funksjonalitet, osv.

7. Er du solofrilanser eller et byrå?
Hvis budsjettet ditt er lite, er det et godt valg å velge en solo frilanser. Solo frilansere har en tendens til å ha lavere kostnader, slik at de kan ta lavere priser.

Men hvis budsjettet ditt er rimelig (dvs. over 20 000 kr), er det å velge et byrå vanligvis det beste alternativet av 3 grunner:

1. De gir langsiktig stabilitet. Mens solo frilansere kommer og går, har byråer en tendens til å holde seg over lengre perioder og ha mer pålitelige systemer og bedre responstider, noe som er spesielt viktig for dine pågående hosting- og vedlikeholdsplaner.

2. De har flere «øyne» på prosjektet ditt. I løpet av den første design- og utviklingsfasen, selv om det meste av arbeidet kan implementeres av 1 eller 2 personer, vil et byrå vanligvis ha noen ekstra personer som vurderer arbeidet og gir tilbakemelding, ideer osv.

3. I mange tilfeller kan de tilby gratis tjenester for å forbedre bunnlinjen, for eksempel tekstforfattere, videoproduksjon, søkemotoroptimalisering og mer.

8. Bruker du maler?
Nettstedet ditt fortjener å være 100% tilpassbart og designet fra bunnen av, slik at du (og ditt byrå) kan få nettstedet ditt til å prestere på sitt absolutt beste.

Før du går videre med et byrå, må du sørge for at nettstedet ditt ikke blir begrenset til bare noen få maler!

9. Tilbyr dere noen gratis tjenester som vil forbedre bunnlinjen vår?
Webdesign og utvikling er bare ett stykke av det digitale markedsføringspuslespillet.

For optimale resultater er det best å også investere i relaterte tjenester som profesjonell tekstforfatter, videoproduksjon, søkemotoroptimalisering og mer.

Du kan alltid ansette separate byråer for hver tjeneste, men å holde alt under ett tak er mer effektivt når det gjelder tid, kostnad og mottak av et sammenhengende produkt av høy kvalitet med en enhetlig strategi.

10. Kan vi ringe noen av kundene dine for å lære om deres erfaringer?
Start med å sjekke byråets portefølje, anmeldelser, priser, anerkjennelser, osv.

Deretter, når du tror at byrået kan være en god passform, be dem om å sende referanser som du kan ringe.

Å snakke direkte med et byrås kunder og stille dine egne unike spørsmål er den beste måten å finne ut om byrået passer best mulig!

Kontakt oss I dag

Ler mer om…