Google annonsering | Prisperspektiver: Bak kulissene

Google annonsering
danielaaserud_webaas

Skrevet av Webaas

9. september 2023

Har du noen gang lurt på hva prisen er for Google Annonsering?

Dette spørsmålet er ofte stilt av de som henvender seg til oss, og svaret er ikke så enkelt som det kan virke.

Hvorfor er det ikke enkelt å svare på?

Det er mange faktorer som spiller inn, og den ideelle kostnaden vil stadig endre seg. Det er ikke så enkelt som å betale en fast sum for å havne øverst i Google-søkeresultater.
Det kommer helt ann på om det er en nettbutikk eller en nettside som skal annonseres.
Hva slags tjenester dere har, eller hva slags produkter dere selger.
Kostnad per klikk
Med Google-søkeannonser betaler du per klikk. Du betaler kun når folk faktisk er interessert i annonsen din og klikker for å besøke nettstedet ditt. Du blir ikke belastet hvis noen bare ser annonsen uten å klikke.

Hva koster et klikk?

Du har muligheten til å angi hvor mye du vil betale per klikk. Med andre ord, du setter et bud på hva du mener klikkprisen bør være. Google vil deretter vurdere om budet ditt er tilstrekkelig for det valgte søkeordet. Dette gjelder også for dine konkurrenters bud. Man kan også sette det på automatisk.

Høy konkurranse i søkeresultatene resulterer i høyere klikkpriser.

Klikkprisen kan variere alt fra kr 1 per klikk til over kr 800 pr klikk.

Det kommer helt ann på hva slags tjenester du selger.
Forskjellene er altså betydelige.

Men klikkbud alene er ikke den eneste faktoren som påvirker din plassering i søkeresultatene.
Les om hvorfor det er viktig med Google annonsering.

Klikkbud og kvalitetspoeng

Google sitt hovedmål er å gi brukerne relevant informasjon. Det er derfor ikke meningen at alle annonsører skal kunne bruke hvilket som helst søkeord, uavhengig av hva de tilbyr. Dette ville redusere Google’s relevans.

For å opprettholde kvaliteten i søkeresultatene har Google innført noe kalt «kvalitetspoeng.»

Kvalitetspoeng er hovedsakelig avhengige av relevans. Annonsen din må være relevant for søkeordet, og det samme gjelder for nettstedet du sender folk til. Det er flere faktorer som spiller rolle.

Plassering i søkeresultatene er derfor et resultat av klikkbud kvalitetspoeng.

Gode kvalitetspoeng lønner seg og kan føre til lavere klikkpriser. Selv om konkurrentene dine byr mer per klikk enn deg, kan du likevel havne over dem i søkeresultatene hvis du har bedre kvalitetspoeng.

Ikke glem arbeidskostnader!

Som overskriften sier: «ikke glem arbeidskostnader!» Hverken klikkbud eller kvalitetspoeng er statiske. De vil endre seg over tid, hver gang noen utfører et søk. Derfor er det viktig å stadig jobbe med og optimalisere dine søkeannonser.

Jo mer (riktig) arbeid du legger inn i annonsekontoen din, desto bedre resultater kan du forvente.

Google Ads eller Google Annonsering er et komplekst og tidkrevende verktøy. Derfor er det ofte en fordel å la profesjonelle med kunnskap og sertifisering innen Google Ads håndtere det. Det krever mer enn bare å justere bud og finne gode søkeord. Det finnes en rekke muligheter og funksjoner i Google Ads.

Hva koster Google Ads?

Som tidligere nevnt, kan vi ikke gi deg en fast sum, så du må begynne et sted.

Google Ads er tilpasset både store og små bedrifter, og du må lage en strategi basert på de midlene du har tilgjengelig. Hvis du for eksempel har et månedlig klikkbudsjet på 4000 kroner, må du bruke dette budsjettet så effektivt som mulig. Noen søkeord, som «forbrukslån,» kan være for dyre for et slikt budsjett, så du må vurdere andre alternativer. F.eks SEO. Les mer om SEO her.

Hvis du oppnår gode resultater og en god avkastning på annonsene, kan det være hensiktsmessig å øke både klikkbudsjett og arbeidstimer over tid.

Google Ads tilbyr også ulike annonseformater, og kostnaden vil variere avhengig av dem. Men poenget er at du aldri kan fastslå en fast pris for Google Ads-annonsering.
Finn også riktig søkeord som du kan bruke i annonsen med Google Trends.

Trenger du hjelp med Google Ads-annonsering? Ta kontakt nedenfor.

Kontakt oss I dag

Ler mer om…