10 tegn på at du trenger ny hjemmeside

ny hjemmeside - treg nettside
danielaaserud_webaas

Skrevet av Aaserud

7. august 2022

10 tegn på at du trenger ny hjemmeside

Hvis du er en typisk forbruker, bytter du sannsynligvis ut mobilen din med jevne mellomrom. Det er forunderlig hvor raskt en mobil blir avleggs i dag. Det samme kan sies om nettsider – og i takt med at stadig flere bruker mobilen til surfing, er det ingen tvil om firmaer må følge med i tiden hvis de skal holde seg relevante.

Det finnes mange tegn på at ditt firma trenger en ny hjemmeside. Det handler om langt mer enn utseendet, selv om et gammeldags design selvsagt er en veldig god grunn til å friske opp med en ny hjemmeside. Også ytelsen, innholdet og funksjonaliteten på nettsiden er avgjørende.

Kundenes vaner endrer seg raskt og nye trender utvikler seg i rekordfart. Å være tilstede på nett er første steg, men det holder ikke i lengden. Hvis du kjenner deg igjen i vår liste over grunner til at du trenger en ny hjemmeside, kan en god strategi, utført av en dyktig webdesigner, hjelpe deg til å ta steget videre.

Med det sagt – her er 10 tegn på at ditt firma trenger en ny hjemmeside

Punktene er ikke organisert etter viktighetsgrad og alle bør være et klart signal til deg som bedriftseier.

mobilvennlig hjemmeside pris

1. Nettsiden din er ikke mobilvennlig

Stadig mer av trafikken på nett kommer fra mobile enheter.

I 2021 brukte hele 4,32 milliarder mennesker mobilen sin på Internett, ifølge Statista. Det utgjør utrolige 90% av alle nettbrukere i verden. Hvis nettsiden din ikke er mobilvennlig, var tiden inne for en ny hjemmeside for rundt ti år siden. Heldigvis er det aldri for sent å snu.

En mobilvennlig nettside sørger for at siden fungerer like godt på PC, mobil og nettbrett. Du kan enkelt finne ut om din hjemmeside følger beste praksis for mobilvennlighet, ved å teste den i Google sitt verktøy her.

ny nettside - høy bounce rate

2. Du har høy Bounce Rate

Hvis kundene forlater nettsiden din raskt kan noe være galt.

Hvor raskt folk forlater siden din er en tydelig indikator på om du oppnår dine mål. I analyseverktøyet Google Analytics vises dette som “bounce rate” og regnes ut fra prosenten av besøkende som kun er innom én side på nettsiden din.

Et godt eksempel på dette er hvis du ønsker at kunder skal kontakte deg gjennom kontaktskjemaet. Hvis de besøkende forlater siden før de besøker kontaktskjemaet, går du glipp av verdifulle henvendelser. Bounce Rate bør ligge på under 70-80%.  Om du har høy bounce rate kan du trenge en ny hjemmeside.

ny hjemmeside - treg nettside

3. Siden din laster tregt

Ingen liker en treg hjemmeside.


Dette er uten tvil et av de største problemene bedrifter har med sin nettside. Hvis nettsiden din er treg bør du hive deg rundt for å få en ny hjemmeside, eller i det minste optimere din eksisterende side.

Hvorfor er trege sider et så stort problem? For det første fører treg nedlasting til at flere forlater siden. Forskning viser at hele 47% av besøkende forlater siden med én gang, hvis den bruker over to sekunder på å laste.

For det andre straffer søkemotorer som Google nettsider som laster tregt. Dette har Google vært fullstendig åpne om, i et forsøk på å få bedrifter til å gjøre noe med problemet. Dette er vesentlig, ettersom rundt 94% av all søketrafikk kommer fra nettopp Google.

For det tredje går lav hastighet ut over kundereisen. Analyser utført av den anerkjente markedsføringsguruen Neil Patel, viser at bare ett sekund lengre ventetid fører til 7% nedgang i konverteringer. Omsetter du for en million kroner i måneden betyr det 70.000 kroner i tapte inntekter, hver måned.

Det finnes flere verktøy for å teste hastigheten på din hjemmeside, slik som Pingdom, GT Metrix og Web Page Test. I tillegg har Google utviklet et eget verktøy, som gir god innsikt i hvordan Google vurderer hastigheten på din side.  Hvis din bruker mer enn 1 – 3 sekunder på å laste kan du trenge en ny hjemmeside.

merkevare hjemmeside

4. Nettsiden er ikke representativ for din merkevare

Hvis nettsiden din forvirrer forbrukerne og ikke står i stil til merkevaren bør noe gjøres.

Ditt produkt eller tjeneste forandrer seg over tid. Hvis ikke nettsiden følger etter, risikerer du at potensielle kunder får feil inntrykk av din merkevare. Førsteinntrykket er avgjørende for om folk velger akkurat din bedrift. Å ha en nettside som er designet med konkrete målsetninger er derfor viktig.

Et eksempel på dårlig representasjon av merkevaren, er om ditt firma selger moderne, høyteknologiske løsninger, men har en utdatert og treg nettside. I slike tilfeller bør du definitivt gjøre noe.

stygg nettside

5. Nettsiden din ser gammel ut

Ok – så dårlig stelt er det kanskje ikke med din firmanettside. Men det er viktig å følge med i tiden. Er det over tre år siden du fikk ny hjemmeside? Da er det på tide.


Kort sagt: har du ikke oppdatert nettsiden din på noen år, er det på tide. Å følge med på trender og teknologi er viktigere enn noensinne. Har du blinkende bilder, tekst i alle regnbuens farger eller bruker et utdatert designspråk, er det definitivt på tide med en ny hjemmeside.

Her anbefaler vi at du ser på konkurrenter og ledende bedrifter i din sektor. Vær helt ærlig med deg selv: er nettsiden din bedre eller dårligere enn konkurrentens?

html kode hjemmeside

6. Du kan ikke oppdatere innholdet selv

Foretrekker du å trekke en tann fremfor å oppdatere hjemmesiden din selv? Da er det på tide med en ny nettside.


Moderne nettsider benytter anerkjente verktøy som gjør det enkelt å holde siden oppdatert. Det er ingen grunn til at du skal kunne kode eller leie inn en dyr web designer, hver gang du vil bytte ut et bilde eller legge ut en nyhet. Dette koster deg og firmaet ditt tid og penger.

Om du velger en ny hjemmeside med WordPress, er det enkelt å oppdatere nettsiden selv. Hjemmesider bygd med WordPress betyr at du ikke trenger å leie oss inn hver gang du vil oppdatere tekst og bilder.

Dette betyr ikke at du bør designe siden selv. Du ville vel ikke leid inn en rørlegger som bedriftskonsulent i et regnskapsbyrå? Nettopp. La proffene ta seg av å lage en ny hjemmeside, slik at du kan fokusere på dine ekspertområder.

navigasjon nettside hjemmeside forvirret
video markedsføring på nett

8. Du bruker ikke video på hjemmesiden din

Videomarkedsføring bør være en naturlig del av din strategi på nett.


Du har garantert lagt merke til at stadig flere nettsider bruker video som en del av markedsføringen. Det er ikke uten grunn.

Hele 97% av markedsførere er enig om at video bidrar til å øke kundenes forståelse av et produkt, ifølge denne undersøkelsen. 76% svarte at det økte antallet salg.

Ser vi på forbrukersiden skuffer heller ikke tallene. Hele 81% av de som ble spurt, svarte at de ble overbevist om å kjøpe et produkt eller en tjeneste etter å ha sett på en bedriftsvideo.

Bruken av video på nett vil fortsette å øke i årene som kommer. Dette har en klar sammenheng med at vi får stadig kortere oppmerksomhetsspenn. Vi vil ha informasjonen vår raskt. Helst i går.

søkemotoroptimalisering ny nettside

9. Nettsiden din får ikke nok trafikk fra Google

Nettsider må være både raske, optimaliserte, mobilvennlige, brukervennlige og nyttige for å rangere høyt i Google.


Hvis du ikke er synlig i Google kan vi like gjerne si det som det er: bedriften din er usynlig. Nettsiden din må ha høy synlighet i Google, rett og slett fordi alle bruker søkemotoren for å finne tjenester og produkter i dag.

For å oppnå god synlighet kreves innsikt i teknisk søkemotoroptimalisering og innholdsstrategi. Her spiller både oppsett, mobilvennlighet, hastighet og ikke minst innhold en avgjørende rolle.

Har du ikke en strategi for søkemotoroptimalisering kan dette føre til at siden din forsvinner i mengden. Dessuten er trafikk fra organiske søkeresultater en av de mest kostnadseffektive markedsføringsmetodene der ute. Om du ikke utnytter det fulle potensialet er det på tide med en ny hjemmeside.

relevant innhold

10. Din hjemmeside mangler relevant innhold

Innholdet på din hjemmeside må være relevant og nyttig for de besøkende.

Relevant innhold handler om mer enn “Om oss” og en rask presentasjon av firmaet på forsiden. I dag forventer både kunder og søkemotorene at innholdet de finner på nett er hjelpsomt og relevant.

I tillegg til å bidra til bedre plassering i Google, kan en ny hjemmeside med relevant innhold skape gode kundereiser.

Eier du for eksempel en VVS-bedrift, kan guider og inspirasjonssider vise firmaet fra sin beste side. At innholdet faktisk er nyttig for kunden gjør også at du bygger tillit og merkevareautoritet.

Tenk over hvordan deres ekspertise kan brukes for å skape relevant innhold. Kombiner dette med en ny hjemmeside, så vil du raskt se resultatene.

På tide med en ny hjemmeside?

Hvis du kjenner deg igjen i ett eller flere av punktene over, er det definitivt på tide med en ny hjemmeside som benytter moderne løsninger som WordPress. En ny hjemmeside med WordPress gir deg både muligheten til å oppdatere innholdet selv og bygges på et moderne og fremtidssikkert rammeverk.

Ta kontakt med oss i dag, så kan vi hjelpe deg til å skape bedre kundereiser i den digitale verden! “Huff, det er sikkert dyrt” tenker du kanskje nå? I så fall blir du garantert positivt overrasket hvis du tar turen til vår prisoversikt. En ny men billig hjemmeside trenger ikke å koste skjorta.

Et godt eksempel på #1 rangering på Google

Klikk på bilde for å se resultatet på Google

Kontakt oss I dag

Prioriter kvalitet fremfor kvantitet

Ler mer om…

Velg riktig domenenavn

Velg riktig domenenavn

Domenenavn Både kunder og samarbeidspartnere forventer å finne informasjon om bedriftens tjenester på nett. For at...

0 kommentarer

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.