Ny hjemmeside? 10 effektive steg for å lykkes med nettsiden

ny hjemmeside - treg nettside
danielaaserud_webaas

Skrevet av Webaas

1. mars 2024

10 tegn på at du trenger ny hjemmeside

Hvis du er en typisk forbruker, bytter du sannsynligvis mobilen din med jevne mellomrom. Det er bemerkelsesverdig hvor raskt en mobiltelefon blir utdatert i dag. Det samme gjelder for nettsider – og med stadig flere som bruker mobilen til surfing, er det essensielt for firmaer å følge med i tiden for å forbli relevante.

Det finnes flere indikasjoner på at ditt firma trenger en ny hjemmeside. Dette handler om mye mer enn bare utseendet, selv om et utdatert design selvfølgelig er en god grunn til å oppdatere. Også ytelse, innhold og funksjonalitet på nettsiden er kritiske faktorer.

Kundenes vaner endrer seg raskt, og nye trender utvikler seg i rekordfart. Å være tilstede på nett er et nødvendig første steg, men det er ikke tilstrekkelig på lang sikt. Hvis du kjenner deg igjen i vår liste over grunner til at du trenger en ny hjemmeside, kan en gjennomtenkt strategi, utført av en dyktig webdesigner, hjelpe deg med å ta det neste steget.

mobilvennlig hjemmeside pris

1. Nettsiden din er ikke mobilvennlig

Stadig mer av trafikken på nett kommer fra mobile enheter.

I 2021 brukte hele 4,32 milliarder mennesker mobilen sin på Internett, ifølge Statista. Det utgjør utrolige 90% av alle nettbrukere i verden. Hvis nettsiden din ikke er mobilvennlig, var tiden inne for en ny hjemmeside for rundt ti år siden. Heldigvis er det aldri for sent å snu.

En mobilvennlig nettside sørger for at siden fungerer like godt på PC, mobil og nettbrett. Du kan enkelt finne ut om din hjemmeside følger beste praksis for mobilvennlighet, ved å teste den i Google sitt verktøy her.

ny nettside - høy bounce rate

2. Du har høy Bounce Rate

Hvis kundene forlater nettsiden din raskt, kan det indikere at noe er galt.

Hvor raskt folk forlater siden din er en tydelig indikator på om du oppnår dine mål. I analyseverktøyet Google Analytics vises dette som “bounce rate”, og det beregnes som prosenten av besøkende som kun ser på én side på nettsiden din.

Et godt eksempel er hvis du ønsker at kunder skal kontakte deg gjennom et kontaktskjema. Hvis de besøkende forlater siden før de besøker kontaktskjemaet, går du glipp av verdifulle henvendelser. Bounce rate bør ligge på under 70-80%. Hvis du har en høy bounce rate, kan du trenge en ny hjemmeside eller bedre innhold.

ny hjemmeside - treg nettside

3. Siden din laster tregt

Ingen liker en treg hjemmeside.

Dette er uten tvil et av de største problemene bedrifter har med sin nettside. Hvis nettsiden din er treg bør du hive deg rundt for å få en ny hjemmeside, eller i det minste optimere din eksisterende side.

Hvorfor er trege sider et så stort problem? For det første fører treg nedlasting til at flere forlater siden. Forskning viser at hele 47% av besøkende forlater siden med én gang, hvis den bruker over to sekunder på å laste.

For det andre straffer søkemotorer som Google nettsider som laster tregt. Dette har Google vært fullstendig åpne om, i et forsøk på å få bedrifter til å gjøre noe med problemet. Dette er vesentlig, ettersom rundt 94% av all søketrafikk kommer fra nettopp Google.

For det tredje går lav hastighet ut over kundereisen. Analyser utført av den anerkjente markedsføringsguruen Neil Patel, viser at bare ett sekund lengre ventetid fører til 7% nedgang i konverteringer. Omsetter du for en million kroner i måneden betyr det 70.000 kroner i tapte inntekter, hver måned.

Det finnes flere verktøy for å teste hastigheten på din hjemmeside, slik som Pingdom, GT Metrix og Web Page Test. I tillegg har Google utviklet et eget verktøy, som gir god innsikt i hvordan Google vurderer hastigheten på din side.  Hvis din bruker mer enn 1 – 3 sekunder på å laste kan du trenge en ny hjemmeside. Les mer om vår hastighetsoptimalisering her

merkevare hjemmeside

4. Nettsiden er ikke representativ for din merkevare

Hvis nettsiden din forvirrer forbrukerne og ikke står i stil til merkevaren bør noe gjøres.

Ditt produkt eller tjeneste forandrer seg over tid. Hvis ikke nettsiden følger etter, risikerer du at potensielle kunder får feil inntrykk av din merkevare. Førsteinntrykket er avgjørende for om folk velger akkurat din bedrift. Å ha en nettside som er designet med konkrete målsetninger er derfor viktig.

Et eksempel på dårlig representasjon av merkevaren, er om ditt firma selger moderne, høyteknologiske løsninger, men har en utdatert og treg nettside. I slike tilfeller bør du definitivt gjøre noe.

5. Nettsiden din ser gammel ut

Ok – så dårlig stelt er det kanskje ikke med din firmanettside. Men det er viktig å følge med i tiden. Er det over tre år siden du fikk ny hjemmeside? Da er det på tide.

Kort sagt: har du ikke oppdatert nettsiden din på noen år, er det på tide. Å følge med på trender og teknologi er viktigere enn noensinne. Har du blinkende bilder, tekst i alle regnbuens farger eller bruker et utdatert designspråk, er det definitivt på tide med en ny hjemmeside.

Her anbefaler vi at du ser på konkurrenter og ledende bedrifter i din sektor. Vær helt ærlig med deg selv: er nettsiden din bedre eller dårligere enn konkurrentens?

6. Du kan ikke oppdatere innholdet selv

Foretrekker du å trekke en tann fremfor å oppdatere hjemmesiden din selv? Da er det på tide med en ny nettside.
Moderne nettsider benytter anerkjente verktøy som gjør det enkelt å holde siden oppdatert. Det er ingen grunn til at du skal kunne kode eller leie inn en dyr web designer, hver gang du vil bytte ut et bilde eller legge ut en nyhet. Dette koster deg og firmaet ditt tid og penger.

Om du velger en ny hjemmeside med WordPress, er det enkelt å oppdatere nettsiden selv. Hjemmesider bygd med WordPress betyr at du ikke trenger å leie oss inn hver gang du vil oppdatere tekst og bilder.

Dette betyr ikke at du bør designe siden selv. Du ville vel ikke leid inn en rørlegger som bedriftskonsulent i et regnskapsbyrå? Nettopp. La proffene ta seg av å lage en ny hjemmeside, slik at du kan fokusere på dine ekspertområder.

navigasjon nettside hjemmeside forvirret

7. Navigasjonen på din hjemmeside er forvirrende

Hvis ikke de besøkendes reaksjon skal være slik, må du gjøre det enkelt å finne frem på din nettside.
Dette er noe vi som webdesignere ser ofte. Menyer med undermenyer og undervalg, bygd opp som det reneste skjeve tårnet i Pisa.

Hvis målet er at de besøkende skal bli til betalende kunder, må du gjøre det enkelt å finne det de leter etter. Om nettsiden er komplisert som en Rubiks Kube, kan vi nesten garantere at mange potensielle kunder faller fra på vei inn døra.

8. Du bruker ikke video på hjemmesiden din

Videomarkedsføring bør være en naturlig del av din strategi på nett.
Du har garantert lagt merke til at stadig flere nettsider bruker video som en del av markedsføringen. Det er ikke uten grunn.

Hele 97% av markedsførere er enig om at video bidrar til å øke kundenes forståelse av et produkt, ifølge denne undersøkelsen. 76% svarte at det økte antallet salg.

Ser vi på forbrukersiden skuffer heller ikke tallene. Hele 81% av de som ble spurt, svarte at de ble overbevist om å kjøpe et produkt eller en tjeneste etter å ha sett på en bedriftsvideo.

Bruken av video på nett vil fortsette å øke i årene som kommer. Dette har en klar sammenheng med at vi får stadig kortere oppmerksomhetsspenn. Vi vil ha informasjonen vår raskt. Helst i går.

søkemotoroptimalisering ny nettside

9. Nettsiden din får ikke nok trafikk fra Google

Nettsider må være både raske, optimaliserte, mobilvennlige, brukervennlige og nyttige for å rangere høyt i Google.
Hvis du ikke er synlig i Google kan vi like gjerne si det som det er: bedriften din er usynlig. Nettsiden din må ha høy synlighet i Google, rett og slett fordi alle bruker søkemotoren for å finne tjenester og produkter i dag.

For å oppnå god synlighet kreves innsikt i teknisk søkemotoroptimalisering og innholdsstrategi. Her spiller både oppsett, mobilvennlighet, hastighet og ikke minst innhold en avgjørende rolle.

Har du ikke en strategi for søkemotoroptimalisering kan dette føre til at siden din forsvinner i mengden. Dessuten er trafikk fra organiske søkeresultater en av de mest kostnadseffektive markedsføringsmetodene der ute. Om du ikke utnytter det fulle potensialet er det på tide med en ny hjemmeside.
Les mer om SEO her

relevant innhold

10. Din hjemmeside mangler relevant innhold

Innholdet på din hjemmeside må være relevant og nyttig for de besøkende.

Relevant innhold handler om mer enn “Om oss” og en rask presentasjon av firmaet på forsiden. I dag forventer både kunder og søkemotorene at innholdet de finner på nett er hjelpsomt og relevant.

I tillegg til å bidra til bedre plassering i Google, kan en ny hjemmeside med relevant innhold skape gode kundereiser.

Eier du for eksempel en VVS-bedrift, kan guider og inspirasjonssider vise firmaet fra sin beste side. At innholdet faktisk er nyttig for kunden gjør også at du bygger tillit og merkevareautoritet.

Tenk over hvordan deres ekspertise kan brukes for å skape relevant innhold. Kombiner dette med en ny hjemmeside, så vil du raskt se resultatene.

På tide med en ny hjemmeside?

Hvis du kjenner deg igjen i ett eller flere av punktene over, er det definitivt på tide med en ny hjemmeside som benytter moderne løsninger som WordPress. En ny hjemmeside med WordPress gir deg både muligheten til å oppdatere innholdet selv og bygges på et moderne og fremtidssikkert rammeverk.

Ta kontakt med oss i dag, så kan vi hjelpe deg til å skape bedre kundereiser i den digitale verden! “Huff, det er sikkert dyrt” tenker du kanskje nå? I så fall blir du garantert positivt overrasket hvis du tar turen til vår prisoversikt. En ny hjemmeside trenger ikke å koste skjorta.

Kontakt oss I dag

Ler mer om…